Tigernachs biograf sier at hans far var en berømt general fra Leinster i øst ved navn Cairbre (Corbre, Cairpre Mac Fergusa) i tjeneste for kong Eacha (Eochod, Eochaid) sønn av Criomhthann (Crimthaind), konge av Uí Chremthainn i Oirghialla (Airgialla, Oriel) i Ulster i nord. Gutten var hans illegitime sønn med Derfraich (Der Fraích, Dearfraych, Dearbhfhraoich), som også var bemerket for sin hellighet. Hun skal ha vært datter av kong Criomhthann, og ikke overraskende hadde kongen ikke gitt sin datter som hustru til en leiesvenn fra en annen provins, men Derfraich hadde forelsket seg i Cairbre og gitt seg hen til ham. Sønnen skal ha blitt født i hennes fars palass nær Clogher i grevskapet Tyrone i den delen av den nordlige provinsen Ulster i Irland som i dag er en del av Storbritannia.
Faren erkjente straks farskapet og brakte gutten til klosteret Kildare i den vestlige provinsen Leinster, hvor den hellige Brigida av Irland (Brighid av Kildare) (ca 452-525) tok vennlig imot dem. Hun ba den lokale biskopen, den hellige Conleth av Kildare (Conlaed, Conlaodh, Conlathe) (d. ca 519) om å døpe gutten med navnet Tigernach på grunn av hans kongelige avstamming. Brigida begrunnet navnet med at det var «fordi han er søstersønn av mange høvdinger og konger». Navnet Tigernach (Tighearnach) kommer fra tighearn, «herre» eller «høvding». Dette navnet bæres av syv irske helgener i listen over homonyme helgener, men alle er ellers uattestert, bortsett fra Tigernach av Clones, som topper listen, og hans navnebror, den hellige Tigernach av Derryvella (Doire Mheille). Det finnes også en senere hellig Tigernach av Moville (d. 1061). Brigida mottok barnet fra døpefonten og ble dermed hans gudmor, et eksempel på en skikk som var påfallende uvanlig blant irene, som var mye mer opptatt av oppfostring enn med gudforelderskap.
Tigernachs genealogier (slektstavler) knyttet ham gjennom sin far Cairbre til slekten Uí Briúin, en obskur gren av Uí Bhairrche av Leinster. Selv om han er plassert først på listen over helgener fra Uí Bhairrche, var han den eneste representanten for familien som hadde sin kirke utenfor Leinster. En rekke av hans brødre og andre nære slektninger sies imidlertid å ha vært i en kirke ved navn Shankill (Seanchill) i baroniet Gowran i grevskapet Kilkenny i provinsen Leinster. Hans femmenninger var de hellige Dallan Forgaill av Cluain Dallain (ca 530-598) og Aidan av Ferns (Aedan, Aeddan, Aedh, Edan, Eden, Modoc, Maedoc, Moedoc, Maeddog, Mogue; lat: Edanus, Adanus) (ca 550-626).
Biografien sier at Tigernach som svært ung fikk sin utdannelse sammen med et stort antall andre gutter og jenter i skolen i Clones. Sammen med to venner ble han kidnappet av sjørøvere og brakt i fangenskap ut av landet, de andre to var de hellige Cairbre av Coleraine (Coipre) (d. ca 560) og Eugenius av Ardstraw (irsk: Éogan, Eoghan; eng: Eugene, Owen) (500-t). De skal først ha blitt brakt til Skottland, hvor deres frihet ble kjøpt av den hellige Ninian av Whithorn (Maoineann, Maucennus, Mancenus, Mancen, Maucan, Neunyo, Ninidh) (ca 360-ca 432) i klosteret Rosnat, senere Whithorn (lat: Candida Casa) i grevskapet Wigtownshire. En alternativ historie forteller at Tigernach ble ført for den britiske kongen, som imponert over tegnene på hans hellighet, sendte ham til «Monennus» i klosteret, hvor store ting ble forutsagt, inkludert hans grunnleggelse av Clones.
En legende forteller at Tigernach ble kidnappet til slaveri mens han var barn og tatt med til Britannia, hvor han ble adoptert av en småkonge. Kongen la gutten til sengs mellom sine to sønner, men Tigernachs hellighet virker å ha hatt en kvelende effekt på guttene, for om morgenen ble de funnet døde. En hellig mann, den hellige Morwen [= Ninian], ble tilkalt og anbefalte at det hellige barnet skulle plasseres mellom de to døde prinsene, og denne gangen vake hans hellighet dem tilbake til livet. Morwen tok Tighernach til sitt kloster, et sted kalt Rosnat.
En versjon av historien sier at det var bare Eugenius og Tigernach som ble kidnappet, mens Cairbre allerede gikk på skole i Whithorn. Mange mener at historien om kidnappingen er mindre sannsynlig enn at de tre unge mennene dro dit for å oppdage det romerske imperiets sivilisasjon, som ikke bare inkluderte kristendommen, det juridiske og det økonomiske systemet, men også bruken av et alfabet for å skrive og lese. Uansett ble de tre mennene gode venner mens de var i Skottland.
Ifølge den sene biografien ble de tre guttene kidnappet en gang til, og denne gangen ble de brakt til Armorica, nå Bretagne. Dette trenger ikke å bety annet enn at de ble innblandet i noen av de invasjonene som hjalp til med å bryte opp det romerske imperiet i Britannia. De tre slavene ble satt til å male korn. Det fortelles at deres herre fant guttene lesende, men siden noen imøtekommende engler drev kvernen i stedet for dem, beordret han at slavene skulle løslates, siden de var overflødige. På en eller annen måte kom de seg tilbake til Irland. Det er mulig at historien er modellert etter historien om hvordan den hellige Patrick av Irland (Pádraig) (ca 389-461) kom til Irland, men her er historien reversert, de blir kidnappet bort fra Irland.
Tigernachs biografi sier at han besøkte Roma, hvor han anskaffet relikvier av apostlene Peter og Paulus. Deretter besøkte han den hellige Martin av Tours’ grav i selskap med Kieran (Ciarán) av Tubrid (Tubbrid), før de på en eller annen måte kom seg tilbake til Irland. Der skjedde et nytt møte med en britisk konge, denne gang i forbindelse med gjenopplivingen av Eithne, datter av kongen av Munster og trolig den som ga navn til Templeetney (Teampall Eithne), nær Kierans kirke i sognet Tubrid mellom byene Cahir og Clogheen i den søndre delen av grevskapet Tipperary i den sørlige provinsen Munster. Selv om forfatterens åpenbare interesse for dette området kan reflektere nærværet i Cahir av et hus av regelbundne kanniker, er Tigernach senere rolle som navnehelgen for prioratet Aghmacart i baroniet Clarmallagh i grevskapet Laois i Leinster mer sannsynlig å ha vært på grunn av hans familieforbindelser til Leinster.
Deretter dro Tigernach til sin fars distrikt (patria) i Leinster, hvor han ba om et sted for en kirke, noe han mottok, og etter et besøk i Kildare ble han funnet verdig til biskoppelig status. Hans gudmor Brigida kommanderte ham til å motta bispevielsen. Hans morfar kongen, «drevet av kjødelig kjærlighet» (condalbae, som referer til kjærlighet mellom slektninger), tilbød ham bispesetet i sin fødeby Clogher, men dette tilbudet ble høflig avslått, ettersom Tigernach ikke ville fordrive den sittende biskopen, den hellige Macartan av Clogher (Mac Caírthinn, Mac Caorthainn, korrumpert til Maenchatinus) (d. ca 505).
Tigernach fikk en rekke besøkende, inkludert biskop Dubtach den eldre av Armagh (Dubhthach, Duach, «Doachus») (d. 513). Han ble syk på hjemreisen, men ble helbredet av Tigernach – en annen versjon sier at Tigernach vekket ham opp fra de døde. Ved den anledning skal Dubtach ha sagt: «Tighernach på jorden, Tighernach i himmelen». Antakelig refererer dette til Kristi lære om at den som vil være sjef blant sine disipler, må være alles tjener. Deretter vendte Tigernach igjen nordover til sin mors hjemtrakter, et territorium som skulle bli hans hovedaktivitetssfære.
Tigernachs venn Eugenius tilbrakte femten år som munk i Kilnamanach sammen med sin angivelige nevø, den hellige Kevin av Glendalough (Keivin, Coemgen, Caemgen; irsk: Caoimhghin, Coaimhghin, Caoimhín; lat: Coemgenus, Caimginus, Keivinus) (ca 480-ca 618), som mer trolig var en yngre fetter. Deretter forlot han Leinster og dro «i eksil som en pilegrim for Kristi skyld» til den nordlige provinsen Ulster, hvor han slo seg ned i Ardstraw i den nordvestlige delen av grevskapet Tyrone. Deretter skal han igjen ha møtt Tigernach, som angivelig grunnla med Eugenius som assistent, de tre nordlige kirkene Clones (Cluain Eois), Galloon (Gabhail Liúin) i utkanten av bispedømmet Clogher, og Silva Humilis, et gåtefullt navn muligens brukt til å referere til en kirke i et skogsområde kalt Killeter (Coill Íochtair) i sognet Termonamongan nær Strabane. Grunnleggelsen av Clones skal angivelig ha skjedd rundt 576, men da var Tigernach for lengst død. Deres tredje venn Cairbre var i mellomtiden blitt biskop av Coleraine.
Tigernachs viktigste grunnleggelse var dobbeltklosteret Clones (Cluain Eois, Cluanois, Cluaneois, Clunes) i baroniet Dartree i grevskapet Monaghan i den delen av den nordlige provinsen Ulster i Irland som i dag tilhører republikken Irland. Der samlet det seg mange munker og nonner rundt ham. Betydningen av Tigernachs kirke i Clones, som angivelig ble grunnlagt på jorden til en svinegjeter, kan måles ut fra det relativt store antallet av notiser med tilknytning til denne kirken i annalene før den normanniske invasjonen. Et annet mål på dens høye status er det faktum at den ble valgt, trolig før 1150, som sete for et hus for regelbundne augustinerkanniker, kanskje fordi den hadde noen ambisjoner om bispesetestatus. Tigernachs dåp i Kildare har blitt tolket som en refleksjon av en tidlig knytting av Tigernachs kirke i Clones til paruchia Kildare.
Clones høye status kan også sluttes fra den officium-aktige latinske biografien om Tigernach. Den liturgiske opprinnelsen til biografien understrekes gjennom to hymner (for vesper og matutin) som følger den. Selv om teksten noen ganger har vært tolket til å reflektere ganske tidlige spørsmål, kan den ikke være mye tidligere enn det tidligste av dens to bevarte manuskriptkopier, den 1300-talls Codex Salamanticensis med biografier som trolig ble satt sammen i Clogher. Bispesetet der ble ifølge dets register okkupert av Tigernach. Tigernachs biografi er ufullstendig i denne samlingen, men den har blitt bevart mer fullstendig i Rawlinson-samlingen, som nå er i Oxford. Mye av resten av biografien som bare er bevart i samlingen i Oxford, tas opp av hans aktiviteter i området ved Lough Erne, hvor han grunnla en kirke i «Gaballensis» (Gabhail Liúin), nå Galloon i grevskapet Fermanagh, ifølge en annen kilde hjulpet av Eugenius av Ardstraw. Der var han også skytshelgen for kirken i Derryvullan (Doire Mhaoláin).
Tigernach skal ha etterfulgt Macartan som biskop av Clogher ved dennes død i 505. Cloch-Oir («gyllen stein»), som det gamle bispedømmet Clogher har sitt navn fra, var en helle som var en seremoniell stein for druidene. Den ble gitt til Macartan av en gammel hedensk stormann, som hadde plaget ham på alle mulige måter inntil den helliges tålmodige kjærlighet vant den lokale herskeren over til troen. Steinen er fortsatt bevart, og denne stormannens sønn var Tigernach, som altså etterfulgte Macartan som biskop. Tighernach gjorde mye for å få krigere til en mer sivilisert oppførsel og å få dem til å slutte med å lemleste de døde og sårede etter et slag. Fordi han styrte både Clones og Clogher samtidig, fikk han tilnavnet Ferdachrioch, «mannen av to distrikter».
Tigernachs biografi avslører gjennomgående en akutt bevissthet om spørsmålene i sin egen tid, og spesielt behovet for å være på riktig side i forhold til de verdslige og kirkelige myndigheter, representert ved den britiske (det vil si den engelske) kongen, erkebiskopen av Armagh og lokale høvdinger, inkludert Méguidhir av Fermanagh, hvis familiekirke i Aghalurcher hadde Tigernach som medskytshelgen. Tigernachs angivelige besittelse av relikvier av Peter og Paulus peker mot en bekymring for affærene til de regelbundne kannikene hvis hus i Clones var viet til de to apostelfyrstene.
I sin egenskap som skytshelgen for Galloon, opptrer Tigernach prominent i biografien til den hellige Natalis av Kinawley (Náile) (d. 564) som en av ardnaoimh, «hovedhelgener» av Lough Erne. I Galloon satte Tigernach en prominent stamfar for den lokale familien Méguidhir (Maguire) i takknemlighetsgjeld til seg. Biografien henviser også til helgenens klokke, glasán Tighearnaigh som trolig ble oppbevart i Galloon, mens en annen klokke, beskrevet som ceolán, «den musikalske», åpenbar senere ble overlatt til «utlendingene» etter slaget ved Downpatrick i 1178.
Da Tigernach merket at slutten nærmet seg, utnevnte han sin høyt elskede dalta (fostersønn) og disippel, den hellige Comgall av Galloon (Comhghall) til å etterfølge seg som abbed i Galloon, før han selv vendte tilbake til Clones for å dø. Han ble blind i sine siste år og tilbrakte sine gjenværende år i bønn og meditasjon i Clones.
Tigernach døde i 549 eller den 4. april 550, og han ble gravlagt i Clones, hvor det finnes rester av klosterkirken. Hans minnedag i samtlige middelalderske irske martyrologier er dødsdagen 4. april. Hans tilknytning på farssiden til Uí Bhairrche kan være reflektert i dagen for den pattern som ble holdt i kirken i Glebe i sognet Kilturk i baroniet Bargy (fra Uí Bhairrche) i Wexford, som falt på 4. april. En pattern er et irsk uttrykk som betyr fromme aktiviteter på en helgens festdag – ordet menes å ha utgått fra ordet patron som i patron saint(skytshelgen). Tigernach ble også minnet i noen kirker i Skottland.
Clones Abbey var fortsatt et aktivt kloster før disse ble oppløst ved den såkalte reformasjonen av kong Henrik VIII (1509-47), men det hadde da opplevd en rekke ulykker. Klosteret ble ødelagt av brann i 836, 1095 og 1184. I 1207 ødela Hugh de Lacy klosteret og byen, men fem år senere ble det gjenoppbygd av engelskmennene, som også bygde en festning der. Ruiner av en klosterbygning fra 1100-tallet kan fortsatt finnes i byen, sammen med en sarkofag som angivelig skal ha blitt bygd for å huse Tigernachs levninger, og et 800-talls rundtårn og high cross.
Tigernach var en av de fremste helgenene i det territoriet som ble styrt av dynastiet Uí Chremthainn, det sørvestre Tyrone og grevskapet Monaghan. De andre var Macartan av Clogher og den hellige Molaise av Devenish (Mo Laisse) (d. 563). Hans fremste grunnleggelse Clones lå i den vestlige delen av Fernmag, et kongerike styrt av en gren av Uí Chremthainn, Uí Nad Sluaig. Tigernachs grunnleggelse i omtrent samme område, Gabáil-liúin, nå Galloon Island i Upper Lough Erne i grevskapet Fermanagh, ligger ved grensen til det kongeriket. Tigernachs biografi avbilder et tidlig stadium da Uí Chremthainn ennå ikke hadde forgrenet seg i de to grenene, Uí Nad Sluaig og Síl nDaimíni, men hadde ett eneste kongesete nær Clogher.
Kilder: Attwater/Cumming, Benedictines, Bunson, Ó Riain, KIR, CE, CSO, Patron Saints SQPN, Bautz, en.wikipedia.org, ODNB, celt-saints, Butler 1866, brigid-undertheoak.blogspot.com, catholicheritage.blogspot.com - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden
Opprettet: 1. juni 2012