Hopp til hovedinnhold

Film 10: HVA ER KJÆRLIGHET?

Undervisningsopplegg - Deltakerressurser

  

Bilde

 

SPØRSMÅL TIL DISKUSJON 

 

10A: 

Hva er kjærlighet?  

Kan du elske noen selv om du ikke liker dem? Eller de ikke liker deg?  

Tror du “offervillig” kjærlighet er mulig? Er det klokt?  

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen? 

 

10B: 

Hvem er den kjærligste personen du har kjent og hvorfor?  

Hvem er det største eksempel på menneskelig kjærlighet du har hørt om eller lært om? Hva gjør dem så spesielle?  

Hva tror du er meningen med livet?  

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen? 

 

10C: 

Hva synes du om det at Gud elsker oss og ønsker at vi skal gjengjelde hans kjærlighet?  

Hva synes du om tanken om at vi kan kjenne Gud gjennom hans Sønn Jesus Kristus?  

Dersom du visste at Gud lyttet til deg, hva ville du fortalt eller spurt ham om?  

Hvilke andre tanker eller spørsmål melder seg ut fra denne delen av filmen? 

 

TEKSTER FRA YOUCAT TIL DENNE FILMEN 

 

#321 til #342 – Hvordan elske hverandre i Kirkens fellesskap [10 sider]

#359 til #366 – Å sette Gud i sentrum [5 sider]

 

LENGRE TEKSTER FRA DEN KATOLSKE KIRKES KATEKISME  

 

#1878 til #1896 – Samfunnets og Kirkens betydning

#1897 til 1927 – Å søke det felles beste for alle

#2084 til #2141 – “Du skal elske Herren din Gud”

#2142 til #2167 – Herrens navn er hellig

#2168 til #2195 – Sabbatens betydning

 

VISDOM FRA BIBELEN  

 

3. Mosebok 19,18

Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv. Jeg er Herren.

 

5. Mosebok 6,4-6

Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt. Disse ordene som jeg pålegger deg i dag, skal du bevare i ditt hjerte.

 

Markus 12,28-31

En av de skriftlærde, som hadde hørt på dette ordskiftet og lagt merke til hvor godt Jesus svarte, gikk bort til ham og spurte: «Hvilket bud er det første av alle?» Jesus svarte: «Det første budet er dette: ‘Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn og av all din kraft.’ Det andre er dette: ‘Du skal elske din neste som deg selv.’ Ikke noe annet bud er større enn disse.»

 

Matteus 25,35-36. 40

Jesus sier: «Jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg. … Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.»

 

Johannes 13,34-35

Jesus sier: «Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre.»

 

Johannes’ første brev 4,7-10

Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet. Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham. Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

 

HOVEDTANKER FRA FILMEN

 

10A – Hva er kjærlighet?

 La meg gi dere to klassiske definisjoner på kjærlighet. Den første definisjonen: Kjærligheten søker enhet. Vi ønsker å være forenet med dem vi elsker. Hvis jeg elsker noen, så bryr jeg meg om dem, jeg savner dem, jeg har lyst til å være sammen med dem, jeg vil dele livet mitt med dem.

Den andre definisjonen: Kjærligheten søker den andres beste. Hvis jeg elsker noen, ønsker jeg å gjøre godt mot dem, å hjelpe dem. Det handler ikke bare om hva jeg kan få ut av denne relasjonen, men også om hva jeg kan gi.

Begge disse betydningene står i Bibelen. Kjærligheten Gud har til sitt folk Israel i Det gamle testamentet ligner brudgommens lengsel etter sin brud. Og Jesus omtaler seg selv som brudgommen som lengter etter å forenes med sin brud, Kirken.

Den andre betydningen står også der, offerviljens betydning. Gud kaller sitt folk til å ta seg av de fattige, enken, den fremmede, den utstøtte. Jesus lærer oss å være hverandres tjenere. Han gir oss sitt eget liv som eksempel. Han vasket disiplenes føtter, ga dem sitt legeme og blod under den siste nattverden, og han ga sitt eget liv som offer på korset.

Bibelen viser oss at du trenger lidenskap og hjertevarme; og du trenger også offervilje og rent og skjært hardt arbeide. Dette gjelder i våre familier, menigheter, skoler og arbeidsplasser. Vi trenger en kjærlighet som søker enheten og en kjærlighet som søker sin nestes beste.

 

10B – Hvordan elske sin neste

Jesus sa til sine tilhengere: «Du må elske din neste som deg selv». Så gikk han lenger og sa: “Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere». Og han gikk enda lenger og sa: «Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere og be for dem som mishandler dere».

Det er en radikal oppfordring til å elske ubetinget, uten å regne på det, uten å vente noe igjen. Det er tøft! Og la oss innrømme at vi noen ganger ikke liker denne læren. Vi er kalt til en oppofrende kjærlighet som synes å gå utover vår normale plikt, og til og med utover det som virker fornuftig.

Det betyr imidlertid ikke at vi må bli alles dørmatter. Noen ganger må vi stå opp for oss selv, stå opp for andre og stå opp for rettferdigheten. Og det betyr ikke at vi ikke har noen glede. Så mange av møtene Jesus har med andre mennesker er fulle av glede! Det finnes et vakkert utrykk, som lyder slik: «Livet vokser når det gis bort.» Vi mottar mer, på uventede måter, når vi gir mer.

Lignelsen om den barmhjertige samaritan er sannsynligvis det beste bildet på hva det betyr å elske sin neste. En mann har fått klærne revet av, er blitt slått ned og forlatt av røvere. En samaritan på reise er den eneste som er villig til å gå over veien for å hjelpe ham. Han gripes av medlidenhet, forbinder sårene hans og tar seg av ham på nærmeste herberge.

Den barmhjertige samaritan går den ekstra milen. Kjærligheten hans er velvillig, barmhjertig, gavmild, praktisk, uselvisk. Det er en oppofrende kjærlighet, men den er fylt med ømhet og hengivenhet.

Dette er den kjærlighet vi er kalt til å vise andre. Til våre nærmeste, som noen ganger er de vanskeligste å elske: familien, naboer, arbeidskolleger. Til dem vi ser hver dag, men aldri legger merke til. Til den uventede gjesten, den fremmede, utlendingen. Og særlig til de fattige, de syke, de sårbare, de ensomme, de eldre, de døende.

Det er dette det å elske sin neste betyr. Det er dette det å være kristen betyr.

 

10C – Guds kjærlighet

En lovkyndig stilte Jesus et spørsmål: «Hvilket er det største bud i Loven?» Og Jesus svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men det andre er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.»

Det viktigste i våre liv er å kjenne til Guds kjærlighet og elske ham igjen. Dette er vårt dypeste kall. Det er også vårt dypeste ønske, selv om vi bare aner det svakt. Den hellige Augustin sa: «Herre, du har skapt oss for deg selv, og våre hjerter er urolige inntil de finner hvile i deg.» Vi kan aldri finne den ultimate lykke i denne verdens forgjengelige ting.

Det er umulig å elske Gud slik vi trenger uten Jesu Kristi hjelp. Han er vår venn, vår bror, vår Frelser. Hvis vi tror på ham, forener han seg med oss, fyller oss med sin Hellige Ånd, og løfter oss opp til Faderen i sin egen bønn.

Hvis vi setter Jesus Kristus i sentrum, faller alt annet på plass. Det betyr ikke at alle våre vanskeligheter forsvinner, men at de gir mening for oss, og vi forstår hvordan vi skal gå videre.

Kristi kjærlighet setter oss fri – fri til å elske Gud og fri til å elske andre. Dette er noe vi alle lengter etter, selv om vi lever det ut på forskjellige måter. Og dersom vi selv oppdager den, vil vi få lyst til å dele den med andre.

Den hellige Katarina av Sienna sa: «Dersom du blir den du er ment å være, vil du sette verden i brann.» Og så, når vi forlater denne verden ved livets slutt, har vi et håp om å få evig del i Guds kjærlighets ild, i den herligheten Moses så i den brennende busken, i den herligheten som stråler ut fra Jesu Kristi ansikt.